Denk
In schematherapie is het stellen van grenzen een essentieel onderdeel van het therapieproces. Via de veilige hechting aan hun ouders en diens realistische grenzen, leren kinderen om te gaan met verantwoordelijkheden en verplichtingen. Door een gebrek aan veiligheid, verbinding en realistische grenzen in hun jeugd kunnen cliënten gedrag gaan vertonen wat gevaarlijk is of een goede voortgang van het therapieproces in de weg zit. Limited reparenting betekent dat het gemis aan deze basisbehoeften in therapie en de therapeutische relatie hersteld wordt.
Voel
Voelen wat jouw manier is om grenzen te stellen: wat past bij jou? In een veilige sfeer stilstaan bij en ervaren wat jij tegenkomt bij het stellen van grenzen bij uitdagend gedrag. Door rolwissels ervaren hoe het voor de cliënt is om veiligheid, verbinding en realistische grenzen te krijgen.
Doe
Experimenteren met het stellen van grenzen in verschillende fases van de therapie en bij verschillende cliënten. Het ‘ABC’ van grenzen stellen uitproberen. Oefenen met het veiliger maken van de therapeutische relatie door het persoonlijk maken van grenzen en consequenties.
Doelgroep
Hulpverleners die minimaal een basiscursus voor schematherapie hebben gevolgd.
Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd voor nascholing bij de VST alsmede achteraf voor Register Vaktherapie.
Docenten
Rosi Reubsaet en Judith Vanhommerig
Locatie
Maastricht, Porseleinstraat 1
Datum
21 november 2025
Prijs
€ 300,00 (inclusief heerlijke lunch)